Recensie OnderGronds 1.0

Afdruiprek
lege Chips-zak
Graf-tak
Gekrak
Tijd had
Zat.

Zaterdag-avond klokslag 9… stapte uw recensent, weg-gedoken in zijn duffelse jas dwars lachend… het donker van de Hellebaardiers-straat in, alwaar voor de deur van de Piek… een hippie-punk zijn longen leeg stond te hoesten… stevig naar adem happend & alsof het een hals-zaak was wiet te dampen… stukjes tekst orerend… op storm-kracht van het padje af.

Eenmaal binnen Ondergronds dus subiet de Zaal in gestapt… 3 wazige jongelingen met rastafari-dreads space-dansend op vette dub van DJ Robenti die de eer had de eerste aflevering van de Piek OnderGronds te mogen openen.Het podium staat akelig vol mega-maffe spullen… in wolken mist die ruiken naar pis… branden laserstralen de steeds wilder dansende heren hun dreads tot rokens toe brandend-schroeien.

Je ballen trillen je broek uit… Robenti gaat diep… fruitig kloek kijkend… veegt hij misselijk-makend strak wijs belachelijk lekkere baslijnen in zijn grooves.

In een kunstig multi-driehoekig bouwsel ontwaart uw reporter ineens een meneertje met rode leds in plaats van ogen… hoge hoed op met vette steampunk lasbril… zittend in een kakofonie van knoppen, draden, spots, projectoren… gadgets, hele bergen effecten die ingewikkeld verweefd zijn doorgeplugt met minstens 900 snoertjes, plugjes en frutsels.

Hoestend kruipt de rochel-hippie ineens ook daar ergens tevoorschijn, flessen bier in zijn trui verstoppend… onhandig bewegend… het blijkt de zanger te zijn van Spons & Draad… zegt een filmende mevrouw op fluistertoon. De dichter wordt inmiddels geflankeerd door 2 knappe mannen… vader en zoon de Haan… ofwel Marco de drummer en Wybe toetsen-tovenaar… ook alweer zo 1 gast met een berg aan rasta-haar.

De zaal vult zich wat beter en na een vlug bij de bar aangeschafte Tripel… opent Spons & Draad met ‘Plat Bekakt’ een Klezmer-Punk-Rap in een soort van Vlaams. Kort en kei-hard, echt wel maf… behoorlijk OnderGronds…. grapt de tekst-brenger nummer 2 introducerend, geschreven voor wijlend 4e band-lid Han Koster. Tranen-trekkend ontroerend klinkt ‘Natte Bips’ zwoel degelijk hard rechtstreeks je ziel in.

Met een sneltreinvaart surft dit anarchistisch urbaan collectief zich zonder 1 rochel, zwetend de hun beschikbare 50 minuten door… in steeds wisselende composities knallen er nog 7 fijnbesnaarde rauwe werken door de P.A.De ene helft van de zaal staat en springt vol mensen, de andere helft is mist-wolkig freaky voorzien van roterende lasers… leds en kundige licht-effecten. Spons & Draad springt uit beeld, terwijl opvolger OR Audio-Visueel letterlijk ‘los-barst’.

Geluids-Kunstenaars Denz de Kroon met Matthijs Matty Ros nemen iedereen mee het diepe in… prominent vooraan op het podium strijkt en pulkt Denz op een enorme strijkbalk… overal punten licht… gedraai aan knopjes op het belachelijk virtuoze af… samples… beats… getransformeerde gitaar-geluiden gebracht door Matty die daar zat met een smile op zijn bakkes… alsof ie nog nooit zo stoned ‘nuchter’ was.

Journalisten ook die uit de Underground-scene… behoren objectief datgene wat ze recenseren te beschouwen… in deze bleek dat hier een onmogelijkheid… de hele zaal leek wel een binnenste-buiten gekeerde buitenaardse micro-planeet… misschien zat er wel LSD in die pis-mist… smaakte wel wat acid… vette space… daar gingen meneer Francois Stekelbaard zijn ledematen op het dansende af van mee staan springen.

‘Ooh-gaafVet enzo shit’ gilde een buitenaards meisje op zn Middelburgs… na een klein uurtje… tijd-reizen space-jungle-dub… springen de mannen van S & D… retour terug het podium op.

Een meneer die Bert heet, glimlacht verliefd dat beide bands nog even gaan jammen… wat een spektakel… uit het niets geteleporteerde trompet-tonen bescheiden door Jascha ofwel Kavia gebracht in kleine porties… Denz die maar blijft rouleren op veelheden van zelfgebouwde instrumenten… geil gespeelde rifjes van Matty… gelardeerd met backing-vocale van Wybe, die combi’s speelt, toetsen-technisch bijna onmogelijk… Pa de Haan schuin achter-over getrokken zijn Cajon berijdend, ritmes tikkend, bassen stampend.

5 muziekstukken later… tja tijd vliegt in de Jungle-Space… is dit experiment soepel tot een eind… maar het publiek wil meer… DJ Dharana neemt trefzeker compleet solo het podium over… die gast lijkt per check decimeters te groeien… alles en iedereen danst… of zweeft.

Uw schrijver had spijt gehad als ie dit gemist had… wat een modder-vette 1e aflevering van het voortaan maandelijks terugkerend fenomeen OnderGronds te podium Piek.

Een dikke pluim voor Rooster Wieb in zijn aars… de bedenker van deze nieuwe formule tevens gastheer/presentator… de Piek nieuwe stijl heeft de potentie van een enorm hengstige pony!

… was getekend, F. Stekelbaard.